Monday 16 September 2013

Cirit birit - Part 1

cirit birit merupakan serangan yang sering berlaku dikalangan manusia. terdapat 2 punca cirit birit. kebiasaannya disebabkan oleh keracunan makanan iaitu jangkitan kuman melalui makanan samada virus atau bakteria. kadangkala cirit birit boleh berlaku disebabkan alahan terhadap susu, produk susu, makanan berlemak, makanan berminyak ataupun makanan pedas. 

sumber : Dr Zubaidi

entry kali ni aku nak share pengalaman fahim yang kena cirit birit disebabkan keracunan. kejadian berlaku pada 30/4/2013. umurnya hampir setahun masa tu. malam tu boleh dikatakan hampir setiap jam dia cirit birit bersama lendir darah. pukul 11 malam kami nekad bawa dia ke kecemasan hospital putrajaya. aku bawa sekali pampers yang last dia berak in case kalau doktor nak tengok.



selepas doktor periksa fahim, kami diminta untuk bawa dia ke imaging untuk x-ray bahagian perutnya untuk pastikan dia tidak tertelan sebarang bendasing yang boleh menyebabkan luka. alhamdulillah, keputusan x-ray normal. prosedur seterusnya, fahim diarahkan untuk menjalani scan di bahagian perutnya untuk pastikan keadaan usus berada pada kedudukan normal atau tidak. tapi prosedur ni perlu dibuat pada siangnya dan fahim diminta puasa, maksudnya dia tidak dibenarkan minum susu langsung. part ni memang 1 cabaran yang besar!

pukul 3 pagi dia dimasukkan ke wad. mungkin disebabkan keletihan, ragamnya kurang sikit. tapi diebabkan lapar susu kerap jugak dia bangun meragam. sepanjang pagi tu aku langsung tak tidur. susah hati pikirkan hal anak. Tuhan je yang tau apa aku rasa.



akhirnya, fahim dibawa ke imaging sekali lagi untuk scan pada jam 10 lebih selepas aku beberapa kali merayu pada nurse dan doktor bertugas untuk cepatkan prosedur. lapar kot. menangis-nangis fahim nak susu.

alhamdulillah, keputusan scan pun normal. dia disahkan hanya terkena jangkitan virus dan dibenarkan keluar wad pada malam 1/5/2013.



part 2 bersambung di entry seterusnya ye :)


No comments:

Post a Comment