Friday 25 October 2013

Dalam hati ada taman

Minggu ni minggu exam di tadika si kakak. 

2 hari lepas, masa ambil dia di tadika, dia nangis mendayu-dayu, siap teresak-esak lagi. Duduk je sebelah cikgu maths dia tak nak bangun-bangun. Sampai aku kena masuk dalam tadika tu nak pujuk dia balik. Gaya macam orang yang sedih sangat-sangat lah. Hati ni dah tak sedap. Tau sebab apa dia sedih sangat?

Dia sedih, rasa bersalah sangat bila cikgu maths dia tu dok sakat yang maths dia tak dapat 100%. Sebenarnya dia dapat 100%, tapi saje je cikgu dia sakat dia. Tak makan pujuk pun. Menangis-nangis macam sedih sangat lah.

Bila tau cite, aku nak gelak. Tapi jadi tak sampai hati bila dia beria-ia sedih macam tu. Terus pujuk dia, "walaupun kakak tak dapat no 1 lagi untuk tahun 6 ni nanti, mana la tau kan sebab cikgu tak abis kira lagi, mama dengan papa tak kisah sebab tau kakak dah cuba buat yang terbaik". Baru lah cool sikit. 

Dia ni dari umur 4 tahun lagi aku masukkan ke tadika yang sama. Hajat hati nak masukkan tadika masa umur dia 5 tahun, tapi dia sendiri yang mintak nak ke sekolah. Boring agaknya dok umah pengasuh. Tadika dia tadika yang biasa je di Putrajaya ni. Maksud aku, bukan lah tadika yang ada nama yang gah macam s***t r****r tu. Masa exam setengah tahun 4 tahun tu, dia dapat no 11. Ala, budak-budak kan. Aku tak letak harapan tinggi menggunung pun. Biarlah dia main-main dulu. Sambil-sambil tu, aku dengan husband belikan la buku sikit-sikit yang sesuai dengan umur 4 tahun. Lepas tu, exam akhir tahun, dia dapat no 1. Alhamdulillah.

Umur 5 tahun, exam tengah tahun dan akhir tahun, still dapat no 1. Exam tengah tahun hari tu pun, no 1 lagi. Jadi, bila cikgu maths dia sakat macam tu, memang touching abis la. 

Dah besar kot anak dara aku ni. Dalam hati dah mula ada taman la tu, sensitif kemain :)

No comments:

Post a Comment