Monday 16 July 2012

fahim dan pendengarannya

sejak 2,3 menjak ni ada sesuatu yang mengganggu aku. suka sangat paranoid semacam lebih-lebih lagi kalau sesuatu perkara itu ada kaitan dengan fahim. 

contohnya; satu hari aku ambil dia dari nursery lepas keje. aku cakap-cakap dengan dia sambil drive. bila dah sampai rumah, sementara menunggu lift tu, aku cakap-cakap lagi betul-betul di hujung telinga kanan dan kiri dia. sambil tu aku terfikir, fahim ni dengar ke apa aku cakap? tapi aku diamkan je. dengan harapan, nanti-nanti aku nak buat test sendiri.

semalam, aku try kaedah lain. amik soft toy dia yang ade bunyi-bunyi, pun sama, macam tiada rangsangan. sampailah husband tegur aku buat apa. aku terangkan kat dia dari a-z apa yang aku fikir. dia pun macam tak puas hati. tapi dia tegaskan, sebelum keluar wad selepas bersalin hari tu, dah buat dah ujian saringan pendengaran. semuanya baik-baik je.

awal malam semalam masa aku tengah melayan dia nak tido tu. aku terfikir nak buat ujian sekali lagi. aku bangun perlahan-lahan, tarik pintu almari baju dan aku hempas ala-ala manja gitu. terkejut betul dia. alhamdulillah, aku tak perlu nak risau lebih-lebih :)

seawal usia bayi 2-3 bulan, bayi akan memberi rangsangan terkejut mendengar bunyi yang kuat. bayi akan mula bertindak balas kepada bunyi seawal usianya 5 bulan. - rujukan dari Rekod Kesihatan Bayi dan Kanak-kanak (0-6 bulan), Kementerian Kesihatan Malaysia.
 

Izz Fahim seawal usia 3 minggu (3/52) - scan pertama yang mengesahkan kewujudan dia dalam rahim aku :)




No comments:

Post a Comment