Monday 23 July 2012

Ramadhan datang lagi

ramadhan bulan yang mulia datang lagi. setahun hanya sekali sebelum kegembiraan syawal disambut. alhamdulillah, aku masih lagi diberi kesempatan untuk merasai nikmatnya ramadhan.

hari pertama puasa adalah hari yang sangat-sangat mencabar. mungkin sebab ramadhan kali ni bermula dengan hari sabtu, hari yang tidak bekerja. bila tak kerja, of course la fahim akan direct feed dengan aku je. puasa kali ni merupakan puasa kali pertama aku berpuasa dengan menyusukan fahim sepenuhnya. dulu masa iqa, usianya hampir 7 bulan lebih semasa tahun pertama kelahirannya. dia dah mula makan dan dah mula dengan susu formula di rumah pengasuh. 

hari pertama tu aku cuma pam seawal pagi je, dapatlah 9oz. alhamdulillah, dapat aku tambah stok EBM. tapi aku betul-betul flat hari pertama ni. jam baru pukul 4.30pm aku dah merengek-rengek macam budak kecik. haha..

hari kedua plak, tak la seteruk hari pertama. siap boleh kemas rumah semua. tak tau la macam mana boleh dapat tenaga extra macam ni di bulan puasa ni. supplement yang aku amalkan cuma Set B Shaklee – Vitamin B Complex, Vitamin C, Vitalea dan Alfafa. pam pun aku ngelat, pagi-pagi pukul 8.30am tu je la aku pam dan dapatlah aku 8oz.

tiba malam hari, aku termenung depan fridge. sepatutnya hari bekerja aku kena supply 24oz susu – 6 botol, 4oz setiap satu pada setiap hari. tapi susu chilled EBM cuma ade 8oz je. aku kena cuba usahakan untuk pam 2 kali malam tu. cubaan pertama pukul 1.30am selepas fahim menyusu. kesian, aku pam cuma dapat 1oz kanan, 1oz kiri je. baru ada 10oz. pujuk diri sekali lagi, aku mesti cuba untuk pam seawal subuh nanti.

aku bangun sahur dalam pukul 5.00am. lepas sahur berderet-deret keje rumah aku kena settle kan. mana nak iron baju. mana nak kemas dapur. nak siapkan beg anak-anak lagi. last-last tak sempat pun nak pam. terpaksa la korbankan stok frozen EBM 14oz untuk tambahkan dengan yang chilled EBM ni. semalam masukkan 9oz, hari ni kuarkan 14oz. bagussss!

Ye, ye..aku salah. weekend je aku mesti failed nak pam untuk stok :(

hari ketiga berpuasa di tempat kerja. alhamdulillah, tadi pam pukul 10.00am dapatlah aku 6oz. sepatutnya aku boleh dapat 8oz. tapi mungkin jugak kesan daripada hari sabtu dan ahad tak pam sangat, maka susu pun merajuk la. pukul 3.30pm tadi aku pam, hasilnya amatlah memberangsangkan, 8oz aku dapat. malam ni kena la aku menambahkan susu ni, aku perlu supply sekurang-kurangnya 10oz untuk fahim esok. Stok frozen EBM dah tak banyak dah sejak nursery mintak aku tambah dari 3oz ke 4oz setiap botol.

pemakanan memang mainkan peranan. tak cukup lagi ni pemakanan yang aku ambil hari-hari. rasa-rasa aku perlukan susu dalam diet aku dan aku aim susu Anmum Lacta. kenapa aku pilih Anmum Lacta? sebab Anmum Lacta dirumus khas untuk ibu-ibu yang menyusukan bayinya terutamanya dalam membekalkan pelbagai nutrien iaitu Gangliosides, Sialic Acid, DHA, Inulin dan vitamin serta mineral penting yang lain.

No comments:

Post a Comment