Tuesday 17 July 2012

prolonged jaundice - part 2

pagi tadi fahim ada follow up check up di Hospital Putrajaya. based on pada result ultrasound yang lepas, doktor sahkan buah pinggang dia bengkak sedikit je. harap-harap biarlah bengkak tu hanya disebabkan infection saje. tapi, untuk pastikan yang itu, 1 lg ujian perlu dilakukan iaitu micturating cysto uretherogram (mcu) test.

mengikut penerangan doktor tu tadi, 1 tiub kecil akan dimasukkan ke alat sulit fahim bagi mengesan saluran buah pinggang ke pundi kencing normal atau tidak.

alahai anak, luluh jantung aku bila dengar penerangan doktor ni. aku masih terpikir-pikir untuk teruskan atau tidak. tak sanggup rasanya. rasa-rasa sebelum buat test tu, aku nak buat dulu ultrasound kidney tu sekali lagi kat mana-mana klinik. lepas tu baru aku decide perlu teruskan atau tidak test ni. ada 1 ubat fahim perlu makan sehari sekali pada waktu malam untuk mengecutkan buah pinggang dia tu.

fizikal luarannya dia nampak sihat. berat badan naik dengan cantik; 2 bulan lebih 5.07kg. buang air pun ok. oh! sebut pasal kesihatan dia, aku teringat 1 perkara. semalam, pengasuh dia di nursery mintak aku tambah susu. sebelum ni aku bagi 5 botol dan 3oz bagi tiap-tiap botol. dia mintak aku tambah 6 botol dengan 3.5 - 4oz setiap botol. wahhh! balik tu aku termenung depan fridge. aku tak boleh amik mudah. tiap-tiap hari aku perlu sediakan 21 - 24oz. dah la puasa nak dekat dah kan.

tengah kalut-kalut tu, teringat pulak pada shaklee. alhamdulillah, aku boleh teruskan dengan apa jua supplement sebab pemakanan aku langsung tiada kaitan dengan masalah buah pinggang fahim ni. esok aku akan mula makan balik dan nantikan testimonial dari aku sendiri ye :)

No comments:

Post a Comment